CO-SØFART KALENDER
Christian Petersen - ferie
Jannik Madsen - diverse besøg Esbjerg Havn
FRA MEDIER
Driver rundt som vinden blæser
Det japansk ejede fragtskib, "Cougar Ace", som søndag kæntrede ud for Alaskas kyst med 5.000 biler, driver stadig rundt for vind og vejr med kurs mod kysten. Der er frygt for omfattende oliespild hvis det ubemandede skib går på grund. Der er 430 tons brændselsolie ombord. Skibet begyndte søndag nat at kæntre og nåede inden 10 minutter at lægge sig på siden. Først natten til tirsdag lykkedes det at bjærge de 23 besætningsmedlemmer. Ulykken er tilsyneladende sket som en følge af mandskabets forsøg på at regulere skibets ballasttanke.
Mærsk slanker i New Zealand
Overvejelser sidste år hos P&O Nedlloyd om effektiviseringer af anløb til New Zealand, genovervejes nu hos Mærsk. Overvejelserne fra sidste år blev indstillet ved APM's køb af Nedlloyd, hvor fokus blev sat på at køre forretningerne uændrede videre i en overgangsfase. Strukturen er ifølge direktør Tony Gibson ikke holdbar på grund af dubletter af visse ruter samt uudnyttet kapacitet.
Børsen, 28/7, side 6
Mærsk får kinesisk partner i Europa
Shanghai International Ports ønsker at ekspandere med opkøb af 40% af APM Terminals på containerhavnen i Zeebrugge i Belgien.
APM Terminals har en 36-årig koncession, og fuldt udviklet vil der være 500 arbejdspladser i havnen.
Børsen, 28/7, side 6
Bornholmstrafikken som vognmand.
Debatindlæg af formanden for Bornholmstrafikken A/S, Jens Stephensen:
BHT arbejder efter et simpelt regelsæt som i mindste detaljer er fastlagt i en kontrakt. Der er også andre regler, f.eks. at enhver skal svares sit, at der skal passes på den kapital staten har stillet til rådighed, og at virksomheden skal være lydhør overfor trafikpolitiske ønsker.
Som aktieselskab er BHT et kommercielt selskab med en formålsparagraf om at drive rederivirksomhed og anden virksomhed som har forretningsmæssig sammenhæng med rederivirksomheden. Penge tjent på ikke-rederivirksomhed kan naturligvis bruges til at dække underskud på rederivirksomheden, som f.eks. er forårsaget af stigende oliepriser.
De seneste ugers diskussion om BHT som vognmand, mangler en vigtig pointe. BHT reflekterer på kundeønsker. De bornholmske vognmænd er i den forbindelse stadig fragtkunder og vil også fremover blive betjent uden slingerage og uden forskelsbehandling.
Bornholms Tidende, 27/7, side 10
Ledigheden for danske officerer slår bundrekord
Både Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening konstaterer massivt pres på efterspørgsel efter ledige officerer. Problemet er særligt stort for den mindre skibsfart, hvor der nu meldes om rederier som søger udflagning for at finde råd for mandskabsmangel. Michael Wengel-Nielsen fra den mindre rederiforening mener ikke der er panikstemning, men organisationerne melder at de er vidende om decideret headhunting for kvalificerede officerer blandt rederierne og øget aktivitet om dispensationer til at ansætte folk med lavere kvalifikationer.
Søfart, 28/7, side 4